Thursday, May 7, 2009

Ya ke?

Tadi petang masa mak buat kueh karipap... mak cerita kat aku pasal arwah pak uda masa lepas pembedahan hari tu (menurut apa yang diceritakan oleh mak uda kepada emak)...

Lepas pembedahan, pak uda sudah tidak boleh mengeluarkan suaranya. Doktor berpesan kepada mak uda untuk selalu bercakap-cakap dengan pak uda supaya ingatan pak uda okay aktif.... (untuk elak daripada hilang ingatan)

Maka, mak uda selalulah tanya-tanya pak uda macam ni...

"anak awak ada berapa?"
pak uda menunjukkan isyarat 4 dengan menggunakan jari...

"cucu awak ada berapa?"
2....

dan ada lar lagi soalannya... semuanya dijawab dengan baik...

Hmm, tapi lepas tu.. mak uda tanya ni pulak......

"isteri awak ada berapa?"
5......

Err, mak uda pelik... takkan lar dah sakit2 macam ni pun pak uda masih nak bergurau... hmm..

Tak lama lepas tu... pak uda pun dah pergi.........

'5'.... terfikir jugak... pak uda nampak 5 bidadari ke?
hmm, manalah tahu... keadaan orang yang dah nak pergi ni kan lain siket... perangai pelik.... dll...

bagaimana pula aku nanti?

lepas tu tiba-tiba mak teringat tentang aku masa kecik2 dulu... masa tu umur aku 5 tahun kot... mak ceritakan balik apa yang aku cakap kat Adam (sepupu aku) lepas balik daripada pengebumian atok jantan...

" ei... atok tak mati lar... atok tido je... tadi nini nampak orang masukkan atok dalam satu bilik.... kat dalam tu ada bilik kecik..."

ish...ish..ish...betul ke aku ada cakap begini? hmm..

No comments:

Post a Comment